‘’Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd’’. Deze uitspraak ken je vast wel. Wanneer je huis een zooitje is, zit jij waarschijnlijk ook iets minder lekker in je vel. Op het moment dat je huis spik en span is, voel je je vaak energieker en je hebt wat meer rust in je hoofd. Dit geldt ook voor je werkplek. Om je werk goed te kunnen uitvoeren is het belangrijk dat je werkplek opgeruimd is. Maar we weten stiekem allemaal wel hoe het gaat tijdens een drukke week. De focus ligt volop de lopende projecten die nog in dezelfde week moeten worden afgerond. Hierdoor stapelt de vaat zich op en naar de stapel papieren wordt ook niet meer omgekeken. Dit is allemaal heel begrijpelijk, maar helaas word je er niet productiever van. In dit blog worden drie tips gegeven die kunnen bijdragen bij het netjes houden van je werkplek.

De dag goed beginnen 

Zorg ervoor dat het vuil zich niet opstapelt. Een stapel karton maakt je werkplek er niet beter op. Afval wordt helaas niet wekelijks opgehaald, wat een opstapeling van zooi in je kantoor kan veroorzaken. Zorg er daarom voor dat je jouw afval ergens kwijt kan. Er zijn hier genoeg mogelijkheden voor. Je kan bijvoorbeeld een afvalcontainer huren. Wanneer je je afval elke dag aan het eind van de dag in de afvalcontainer gooit begin je de volgende dag weer goed met een opgeruimd kantoor.

Plannen

Niet iedereen is er even goed in, maar plannen kan heel waardevol zijn. Weet je van jezelf dat je er een zooitje van kan maken op momenten dat het heel druk is? Probeer er dan voor te zorgen dat je kantoor netjes is voorafgaand aan je drukke week. Op deze manier begin je met een frisse start. Daarnaast is het belangrijk dat je tijd vrij maakt om op te ruimen. Dit doe je door te plannen! Plan elke dag even een momentje om je hoofd leeg te maken. Weet je wat goed helpt bij het leegmaken van je hoofd? Opruimen! Dus dat is twee vliegen in een klap. Neem even een kwartiertje om de afwas te doen en je bureau leeg te maken. Wanneer je dit doet is zowel je hoofd als je bureau opgeruimd. Hierna kan je weer vol aan de bak. Wel is het belangrijk om deze momenten te plannen, anders komt het er alsnog niet van. Ze dus een herinnering of alarm in je telefoon om je hieraan te helpen herinneren.

Office manager

Wanneer je merkt dat een slordige werkplek een terugkomend probleem is, overweeg dan om hier iemand voor aan te nemen. Een medewerker die er voor zorgt dat de afwas gedaan wordt, de toiletten schoon worden gemaakt en het vuil weg wordt gegooid kan heel waardevol zijn. Een officemanager kan ervoor zorgen dat alle facilitaire zoeken goed lopen. Daarnaast kan de office manager misschien ook andere dingen oppakken. Kom je er nooit aan toe om wat op social media te posten? Vraag dan even of je potentiële office manager dit leuk vindt om te doen. Wie weet kan hij of zij jou op meerdere vlakken ontzorgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *